Dag åtta !?

Vad sjukt att jag har varit här så länge nu. Har fått så många härliga intryck av denna stad och blivit lite småkär i den. En av dom största anledningarna är ju att man känner sig så trygg överallt, man får vara ifred och man blir liksom inte behandlad som en turist som man kan bli ibland. Himla bra alltså!

Idag möttes jag och Emilia i Mong Kok för en liten bit frukost. Vi käkade på nått gulligt ställe som hette nått med squirrel. Käka en redig omelett och drack en kaffe sen bar vi oss av ut mot ön Lantau där dom har den där stora buddhastatyn. Det började regna strax innan vi åkte så vi hade bra framförhållning och köpte paraflaxer i nån affär. Tog en buss mot templet med buddhastatyn och kollade på den tjusiga vegetationen på vägen (ska jag vara helt ärlig så spelade vi faktiskt spel på Emilias mobil, men det jag såg var iallafall just tjusigt). Väl framme tornar det upp sig den gigantiska buddhastatyn över oss. Riktigt häftig, man får gå upp för massa trappor för att komma upp till den men det klarade vi galant ska jag säga! Väl uppe fick man mycket fin utsikt över ön.

Det lever en massa fria kossor och hundar på Lantau som bara går runt och chillar, det passar liksom in så bra med atmosfären. Jag hade läst om nåt ställe med massa träpelare med kinesiska tecken på som är utplacerade en en sån där evighets-åtta som verkade cool så vi svängde in på en liten stig som ledde till den. Vi möttes av en stor svart tjur som lunkade förbi oss i maklig takt medan vi stod halvt vettskrämda och tog kort på den. Stigen var hyfsat smal och den kantades av fjärilar som hade kunnat vara så fina om dom inte var så läskigt stora. Så hör man gräshoppor och cikador överallt som hade varit rogivande om bag inte hade haft sån skräck för dessa hemska insekter. Väl framme vid platsen som hette path of wisdom dog jag lite för jag såg små gräshoppor överallt och deras läte blev lite för öronbedövande så vi tog oss en snabbtitt och sen tillbaka mot templet igen. Jag behöver nog gå i gräshoppsterapi för såhär töntig kan jag ju inte vara.

Vi kom iallafall fram till det tjusiga templet som tyvärr var under ombyggnad så vi kunde inte gå in. Vi fick se lite iallafall men jag fotade ju såklart med andra kameran så jag har inga bilder att lägga upp här. Sedan blev vi lite hungriga så vi käkade maten som serverades på templet. Billigt och gott, allt var såklart helvegetariskt. Vi tog nudlar och nån mixtallrik med lite olika grejer på som vi aldrig lyckades lista ut vad det var. Som en svamphatt eller nått. Det smakade iallafall bra! Sedan gick vi runt och kollade på turistshoperna och Vi käkade lite glass. Sen kom dimman rullande över den bergiga ön, den blir så tät här att man liksom inte ser nånting typ tio meter framför än vilket känns mycket surrealistiskt. Vi hade iallafall tur för då var vi klara med allt och skulle ta oss ner till en båthamn och ta färjan in mot stan igen. Vi stannade vid hamnen på ett trevligt ölhak för att ta några kalla och titta på fina utsikten. Sedan tog vi båten som gick 19.30 in till stan igen där vi köpte några fler öl på 7-11 och satte oss på en trapp och hängde lite. Sen gick vi runt lite i Lan Kwai Fong (tror jag det stavas) och kollade på folk och fän.

Nu är det tre dagar kvar på resan och imorrn har vi bestämt att vi ska köpa skor! Dom har massa tjusiga billiga sandaler och bättre priser på gympadojor än vad vi har i Stockholm. Ses imorrn! Hej.



Kommentarer
Anders

Stor Budda.
Frigående kossor trode jag va typiskt Indiskt.
Kolt med fönsterbelysning i mönster på höghuset.

2013-05-21 @ 19:30:26


Kommentera inlägget här:


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0